Pünkösdi országjárás: Baja-Mohács

„Gondolom, már sokan vártátok a pünkösdi igehirdetést, hát legyen. Idén az ország déli szögletébe kirándulunk. A központunk Baján lesz, de felfedezzük Mohácsot és környékét is.”
A programszervező, Török Erzsi részletes információ a pünkösdi országjáró hétvégéről.

Íme a program:

1. nap: Indulás Paksról 8.30-kor a CSDKK parkolójából. Elindulunk Baja irányába, előtte még lesz valami (a túravezető számára is rejtély) program. (Ez talányosan hangik – a szerk.) Bajára érkezvén a szállás elfoglalása, délután irány Szerbia, de határátkelés előtt Hercegszántón megnézzük a világ legnagyobb Mária szobrát. Határátkelés után Bezdánba látogatunk, ahol a Duna-parton vár bennünket a híres Pikec csárda, autentikus Duna-parti műintézmény. Halászlevét még a bajaiak is elismeréssel emlegetik, illetve a 12 lapos dobos tortáját. Ínyencek megkóstolhatják, illetve vásárolhatnak a sokak által kedvelt marinált halból, egy dunsztos üveg 400 dinár (kb. 1000 Ft).  A pénteki vacsoránkat, mint már kiderült, itt fogyasztjuk el.

2. nap: A délelőtt – a szervező reményei szerint interaktív – bajai városnézés, majd ebédszünet. Ebéd és pihenő után délután bejárjuk, illetve megnézzük azt, ami a délelőtti sétából kimaradt, pl. a szerb templom különleges ikonosztázát, kiülhetünk egy teraszra, bóklászhatunk a Sugovica partján, vagy a Petőfi- szigeten. Este a szokásos: vacsora, dínomdánom.

3. nap: Elmegyünk Mohácsra, megnézzük a műemlék Szent Miklós vízi és taposómalmot, malmozás után már irány város. Séta a belvárosban, majd, hogy némi ízelítőt kapjunk a busójárásból is, ellátogatunk a Busóudvarba. Délután pedig természetesen a Mohácsi Történelmi Emlékhelyet nézzük meg, elmélkedünk II. Lászlóról, Szulejmánról a sumákoló Szapolyairól. Ezt követően átruccanunk Kölkedre, ahol a Fehérgólya Múzeumban fogunk megismerkedni a gólyák életével. (A sorrend változhat.) Estefelé visszaérkezünk Bajára, ahol mindenki azt csinál, amit akar, amihez kedve van, természetesen vacsora után.

4. nap: Kicuccolás a szállásról és indulás haza, némi kerülővel. Útba ejtjük Hajóst az Alföldi borrégióból kivált Hajós–Baja borvidék központját, az Európában is különlegességnek számító pincefaluval. Pincézés előtt még kulturális programban lesz részünk, ugyanis megnézzük a Kalocsai Érsekség közelmúltban felújított barokk kastélyát. Azt követően borkóstoló, pincelátogatás, ebéd. Ezek után már csak egy program van, elindulni hazafelé.

Egyéb információ:

Szállás: a bajai Ifjúsági Kempingben, a Petőfi szigeten. 3 fős szobakiosztás, retró hangulat. Étkezés: két vacsora a szálláshelyen, a pénteki vacsora Bezdánban, hétfőn ebéd Hajóson.
A kártyás személyivel is át lehet kelni a határon, a Halászcsárdában forinttal és euróval is lehet fizetni. A közös költséget azért kéri a szervező dinárban, mert rosszabbul váltják a forintot, így jobb itthon szerb valutát venni.

Költség: 28.000 Ft + 1.300 szerb dinár/fő [Demeter-tagoknak: 25.000 Ft + 1300 dinár/fő.
A költség magában foglalja a szállás+IFA, étkezés, utazás, belépők költségét.

Jelentkezés: 15.000 Ft előleg egyidejű befizetésével Kiss Mariannánál 20/260-1364, Török Erzsinél  20/314-4615

Határidő: 2016. 05. 23.

Mindenkit, akinek tetszik a program, szeretettel vár a szervező:
Török Erzsi

„A felkészülés jegyében próbáltam – már megszokott módon – valami verset keresni a környékhez, Bajához, de nekem is tetszőt nem találtam, Mohács pedig túlságosan búbánatos téma, ezért egy aranyos pünkösdi mondókát csatolok a kiíráshoz.

Feladat: az utolsó két sor megfejtése, nekem ugyanis fogalmam sincs, a legjobb versenyző kap egy pohár finom bánáti bort Bezdánban.”

Elhozta az isten, piros pünkösd napját,
Mi is meghordozzuk, királynéasszonykát,
Öreg embereknek csutora borockot,
Öreg asszonyoknak, kemence kalácsot,
Ifjú leányoknak rózsakoszorujok,
Ifjú legényeknek szegfübokrétájok,
Kisebb gyerekeknek porba való játszás.
Jácintus, jácintus, tarka tulipányos
Hintsetek virágot, az isten fiának,
Nem anyámtul lettem,
Rózsafán termettem,
Piros pünkösd napján,
Hajnalban születtem.
Akkor kendergyek legyen, hogy még az
esztergyát is megérgye!
(Gyöngyösfalu, Vas m.; Tátrai Zs. gy. 1966)